سالها پیش که بیت کوین با قیمتی کمتر از یک سنت وارد بازار شد و رفته رفته مفهوم جدیدی از پول خلق نمود این بحث آغاز شد که آیا بیت کوین یک پروژه کلاهبرداری است؟ آیا ارزی که پشتوانه نداشته باشد ارزش دارد؟

سالها پیش که بیت کوین با قیمتی کمتر از یک سنت وارد بازار شد و رفته رفته مفهوم جدیدی از پول خلق نمود، این بحث آغاز شد که آیا بیت کوین یک پروژه کلاهبرداری است؟ آیا ارزی که پشتوانه نداشته باشد ارزش دارد؟

 

از همان موقع اسکم بودن (کلاهبرداری) رمز ارز ها مطرح شد.

 

اما واقعیت ماجرا کمی متفاوت است. هیچ رمز ارزی پشتوانه پولهای رایج را نداشته و فقط با عرضه و تقاضا قیمت آن تغییر میکند. به عنوان مثال: فرض کنید بیت کوین امروز پنجاه هزار دلار است و در ساعتی دیگر سی هزار دلار میشود، چه اتفاقی باعث این حجم از نوسانات است؟

 

 پاسخ صرفا در عرضه و تقاضا خلاصه میشود. اگر چه ریشه این عرضه و تقاضا مقبولیت آن است، اما گاهی اخبار بر روی آن تاثیر مستقیم میگذارد. حال اگر این تقاضا به صفر برسد، این کوین دیگر از ارزش ساقط می‌شود و به تبع آن بازار کریپتوکارنسی شاهد از دست رفتن میلیاردها دلار سرمایه خواهد بود. به عبارتی اقبال عمومی باعث ارزشمندی بازار کریپتوکارنسی است، نه پشتوانه و نه برنامه های کوین ونه هزینه های استخراج دلیلی برای ارزشمندی کوین نیست.

 

 زیرا هیچ رمز ارزی پشتوانه نداشته و هزینه های استخراج، تناسب چندانی با قیمت بسیاری از رمزارزها ندارد. ضمن اینکه صرفا چون انرژی  مصرف میشود، پس ارزشمند است. بسیار مضحک است، زیرا انرژی صرف خیلی از امور روزمره ما نیز میشود، پس باید آنها هم رفته رفته ارزشمند شوند.