متاورس چیست ؟

متاورس چیست ؟

متاورس (Metaverse) چیست و چرا اهمیت دارد؟

متاورس، ابرمجموعه ای از واقعیت مجازی و ایده آلی برای زندگی آینده ، متاورس تا چند سال پیش به گوش خیلی ها نامأنوس بود اما این روزها به بحث داغ سرمایه داران و فعالان بازار کریپتو کارنسی تبدیل شده و اخبار متنوعی روزانه درباره آن در سراسر جهان مخابره می شود. متاورس این روزها آن قدر در جهان اهمیت یافته است که شرکت های بزرگی مانند فیس بوک، نام خودش را متا تغییر داده است و این اقدام، سوالی را در ذهن همه به وجود آورده که چه چیزی در متاورس نهفته است که استارتاپ ها و غول های بزرگ تکنولوژی به سمت آن هجوم آورده اند؟ متاورس جهانی مرکب از دنیای حقیقی و واقعیتی مجازی است.

متا  لغت به معنای برتر و فراتر، و یونیورس را جهان یا دنیا معنا کرده اند. دراصطلاح، متاورس یعنی فراجهان یا جهان عالی. متاورس، مجموعه ای وسیع ترکیب شده از دنیای فیزیکی و مجازی است که می تواند به صورت سه بعدی و با پردازش لحظه به لحظه، به یک قدرت نامحدود تبدیل شود. تجربه مجازی در ارتباط با دیگران با دید 360 درجه و ایجاد فضایی شبیه به واقعیت، برای کاربران دلپذیرتر از تماس های تصویری کنونی است. متاورسی که یکپارچگی خود را به اینترنت مدیون است، به زودی به عنوان جایگزینی نامحدود از قید محدودیت های آن خارج خواهد شد. تغییرات ایجاد شده توسط کاربران متاورس برای همه قابل مشاهده خواهد بود و براساس تداوم هویت در متاورس، کاربر نیازی به ساخت اکانت ها و پروفایل های مجازی همچون فیس بوک ندارد. بلکه می تواند خود واقعی اش باشد. از هنگام خلق متاورس، دنیای واقعی هر روز با سرعت هرچه تمام تر در حال تبدیل شدن به یک واقعیت مجازی همگانی در حرکت است. مدت زیادی از تغییر نام فیس بوک به متا نگذشته است و این امر، خبر از اراده صاحبان این شرکت برای تبدیل شدن به زیرشاخه متاورس می دهد. در قالب با متاورس می توان علاوه بر بازی، خرید کرد، به هرجای دنیا سفر کرد، در جلسات کاری حاضر شد یا در کنسرت ها شرکت کرد. متاورس با ترکیب دنیای حقیقی در واقعیت مجازی، به کاربران امکان برقراری ارتباط و تعامل با سایرین را در قالب واقعیت افزوده ARواقعیت مجازی، تکنولوژی بلاک چین و رسانه های اجتماعی فراهم می کند. اگرچه با شیوع ویروس کرونا، اکثر شرکت ها و سازمان ها برای اموری همچون آموزش و یا دورکاری کارمندان خود، ناگزیر به استفاده از دنیای مجازی شدند، اما نهادینه شدن متاورس به عنوان جایگزین همیشگی سایر کانال های مشابه، نیازمند گذشت زمان است که مارک زاکربرگ آن را حداقل پنج تا ده سال آینده می داند.

 

متاورس چیست ؟


چگونه می توان از خدمات متاورس استفاده کرد؟
هزینه ورود به متاورس، براساس پلتفرم استفاده شده، متفاوت است. برای استفاده از خدمات متاورس، باید هزینه آن را پرداخت کرد. این هزینه، همان ارزهای دیجیتال هستند که به عنوان پول مجازی، امکان استفاده از خدمات متاورس، همچون خرید و فروش برای کاربران فراهم می گردد.

 

چگونه در متاورس با پول مجازی معامله می شود؟

متاورس، دنیای ارتباطات انسانی را با فناوری خاص خود متحول کرد. پول مجازی در متاورس قابلیتی دوطرفه دارد. این یعنی با استفاده از ارزهای دیجیتال می توان هم در دنیای مجازی و هم در دنیای واقعی، معامله کرد. از مزایای آن همین بس که معامله بدون دخالت افراد یا واسطه گری بانک ها بوده و بصورت مستقیم شکل می گیرد. باید دانست که هنگام معامله، پول واریز شده، قابلیت بازگشت ندارد. پس اطلاع از شرایط و نوسانات بازار، پیش از معامله ضروریست. متاورس به علت قابلیت حریم خصوصی برای کاربران و سرعت بالای انجام خدمات مختلف، محبوب سارمایه گذاران است. 


چگونه می توان وارد متاورس شد؟ 
هم اکنون و به سادگی می توان با خلق یک شخصیت مجازی به متاورس دسترسی یافت اما پیش بینی می شود در آینده برای این کار، داشتن امکاناتی همچون سخت افزارهای به خصوص و عینک های مجازی الزامی خواهد بود. 


کاربرد های متاورس:
کاربران می توانند در متاورس برای خود یک شخصیت بسازند و از آن برای، معاملات و مالکیت دیجیتال، گشت و گذار و شرکت در جلسات و کنسرت های آنلاین در هرجای جهان، خرید آنلاین و تعامل با دیگران، بهره ببرند. 


وضعیت متاورس در جهان کنونی:
بعضی کشورها مانند لبنان، به دلیل نوسانات شدید بازار خود، استفاده از ارزهای متاورس را غیرمجاز اعلام کرده اند. بعضی مانند آمریکا، بر روی آن مالیات تعیین می کند اما اکثریت همچون استرالیا ترجیح می دهند تا بدون وضع قوانین خاص در این باره، معامله گران این بازار را آزاد بگذارند. 

 

 

ارزهای دیجیتالی متاورس

اگر چه در دنیای کنونی ارزهای متاورس هنوز آنچنان و بطور کامل توسعه یافته نیستند و اشخاص زیادی با آن سروکار ندارند، اما برخی ارزهای دیجیتال آن به محبوبیت بالایی رسیده اند که در آینده احتمال رشد قیمتی نیز در آن ها وجود خواهد داشت که عبارتند از:


Axie

با خرید شخصیت های بازی به اسم اکسی و شرکت در رقابت های آن، می توان درآمدزایی کرد. با فعالیت در اکسی، حتی با پرورش جانوران مجازی می توان در ازای هر جانور یک توکن با ویژگی خاص خود دریافت کرد. اکسی در توسعه متاورس در جنوب شرق آسیا، نقشی اساسی ایفا می کند. 


Flow

فلو یک توسعه دهنده اتریم بر مبنای بلاک چین است که به عنوان یک ساختار غیرمتمرکز و پایه برای بازی ها و برنامه های حوزه دیجیتال شناخته می شود. اگرچه فلو در داخل و یا خارج از بازی قابل معامله کردن است، اما غیرقابل تعویض است. به نظر می رسد که فلو، با بهبود کیفیت، امکان تراکنش های سریع و هزینه کمتر نسبت به اتریوم، در مأموریت خود موفق عمل کرده است. 


Tetha

تتا، یک شبکه متمرکز به کمک بلاک چین است که با ایجاد ساختاری برای پخش ویدیو به صورت رایگان و با پهنای باند وسیع، سعی در جذب مخاطب از طریق افزایش کیفیت و سرعت پخش ویدیوها دارد. برای درآمدزایی در تتا، کافیست مقداری از پهنای باند خود را با سایر کاربران معامله کرده تا در ازای فروش آن، توکن دریافت کنید. 


Mana
مانا، به عقیده بسیاری مهم ترین پروژه متاورس است. مانا یک پروژه کریپتویی با کاربران بسیار است که در آن به درآمدزایی مشغولند. گیمرها در مانا، به کار خرید و فروش زمین و املاک می پردازند. رویکرد همکاری مانا با مارک زاکربرگ، مالک متا، بیش از پیش سرمایه داران را برای فعالیت در آن وسوسه می کند. 


Sand
سندباکس یک بازی جذاب بر بستر بلاک چین است. دنیای سندباکس متشکل از 166464 زمین است که مالکیت آن ها در قالب ان اف تی فروخته می شود. برای خرید و فروش یا اجاره زمین در سندباکس، کافیست پس از ایجاد حساب کاربری و اتصال کیف پول به آن، اقدام کنید. به دلیل حجم ترافیک که به معنای مشتری های بیشتر است و عدم نیاز به تبلیغات است، زمین های سندباکس به دو نوع ممتاز و معمولی براین اساس تقسیم می شوند. در سندباکس، فرصت زیادی برای درآمدزایی، از طریق خرید و فروش زمین و ان اف تی و بازی کردن وجود دارد. 


Audio
آدیو بستری عالی برای طرفداران موسیقی فراهم نموده است بدین صورت که در بستر بلاک چین، آدیو به طرفداران موسیقی، امکان عضویت، رأی گیری و بارگذاری آهنگ های مورد نظرشان را در فضاییی امن و غیرمتمرکز فراهم می کند. 


Ultra
اولترا یک پروژه وسیع بر بستر بلاک چین است که با اعطای حساب کاربری رایگان، امکان اجرای سریع بازی ها و کسب درآمد از طریق فروش بازی های تمام شده در محیطی امن را فراهم می کند. همچنین با اولترا، علاوه بر امکان خرید و فروش بازی های و آیتم های آن ها، قابلیت دسترسی توسعه دهندگان به ابزارهای بازی سازی نیز وجود دارد. در اولترا اگر پرداخت ها را سریع انجام دهید، شامل دریافت 21 درصد سود نیز خواهید شد! 


Rarible
راریبل یک پلتفرم غیرمتمرکز بر پایه بلاک چین اتریوم است که قصد دارد به محیطی امن برای خرید و فروش آثار هنری کاربران تبدیل شود. براین اساس، هنرمندان در راریبل می توانند بدون نگرانی از کپی شدن آثار خود، به انجام معامله بپردازند. حدود 25 میلیون توکن راری وجود دارد که 60 درصد آن متعلق به کاربران خودمختار آن است. خودمختاری از آن جهت که  در راریبل، تصمیم گیری ها برعهده خود کاربران می باشد. آینده از آن توکن هایی نظیر راریبل است و سرمایه گذاری در آن، فرصت خوبی برای درآمدزایی در سال های آینده است. 


Enjin
انجین از ارزهای برتر متاورس و توکنی در شبکه بلاک چین اتریوم است که بعنوان ارز خرید درون بازی برای خرید آیتم های بازی استفاده می شود. انجین کوین در کنار شبکه انجین و کیف پول انجین، محصولات این شرکت هستند. در این فرآیند، ارز دیجیتال ابتدا به آیتم های درون بازی تبدیل شده و سپس با ارز واسط بازی یعنی سکه ها، برای تجارت آیتم های بازی استفاده می گردد. به دلیل شمار رو به رشد گیمرها، انجین درصورت ادامه همکاری با سایر شرکت ها، مستعد رشد است. 


Bloktopia
بلاکتوپیا، یک برج 21 طبقه با هزاران دفتر و فروشگاه است که بر بستر شبکه پولیگان و با الهام از بیت کوین ساخته شده است. علت طراحی 21 طبقه هم محدود بودن استخراج بیت کوین تا عدد 21 میلیون است. بلاک توپیا به دلیل گرافیک بسیار بالا و گردونه شانسش، محبوب کاربران است و با قدرت و پشتوانه ای که دارد، برای هلدینگ گزینه مناسبی است. 


Illuvium
ایلوویوم یک بازی جنگی و اکتشافی درحال توسعه بر بستر اتریوم است که در ازای تکمیل مأموریت ها و چالش های بازی، به کاربران توکن ILVپاداش می دهد. قیمت این توکن ها بر حسب درصد موفقیت در بازی تعیین می گردد. علارغم شباهتی که ایلوویوم به Axieبا داشتن ظاهر سه بعدی و عملکرد بهتر نسبت به آن، مستعد رشد در سال جاریست.

 

متاورس در ایران

تا به حال هیچ شرکتی در ایران، به صورت رسمی فعالیتی در حوزه متاورس انجام نداده است. اما از آنجا که آینده را متاورس رقم خواهد زد، ممکن است در آینده ای نزدیک، برخی از استارتاپ ها نسبت به فعالیت در حوزه متاورس، تمایل نشان دهند. با این حال برای شما محدودیتی در زمینه ورود به این حوزه وجود ندارد و می توانید ارزهای دیجیتالی این حوزه  را با صرف کمترین زمان و با امنیت بالا از صرافی آساکوین الکترونیک خریداری نمایید.