ارز دیجیتال

ارز دیجیتال

 

قطعا تا کنون سروصدای زیادی مربوط به این اصطلاح شنیده اید  یا شاید هم اطرافیان شما در این زمینه فعالیت دارند و شما را تشویق به سرمایه گذاری در این عرصه می‌کنند که این حتما شما را کنجکاو کرده است. ارزهای دیجیتال به دلیل بازار پرنوسانی که دارند و فناوری که در آن‌ها به کار رفته، به سرعت بین مردم به محبوبیت بالایی دست یافتند.

 

ارز دیجیتال چیست؟

 

قطعا تا کنون سروصدای زیادی مربوط به این اصطلاح شنیده اید  یا شاید هم اطرافیان شما در این زمینه فعالیت دارند و شما را تشویق به سرمایه گذاری در این عرصه می‌کنند که این حتما شما را کنجکاو کرده است. ارزهای دیجیتال به دلیل بازار پرنوسانی که دارند و فناوری که در آن‌ها به کار رفته، به سرعت بین مردم به محبوبیت بالایی دست یافتند.

علاوه بر این، جنبه آزادی خواهانه و کنار گذاشتن واسطه ها باعث شده تا افرادی که نسبت به سیستم های مالی سنتی بدبین بودند نیز به سمت ارزهای دیجیتال متمایل شوند. اما این سوال ها حتما برای شما پیش آمده است که :

ارز دیجیتال چیست؟

 

  • آیا می توان ارز دیجیتال را پول دانست؟
  • آیا دارایی دیجیتالی سرمایه محسوب می شوند؟
  • ارزش ارز دیجیتالی بر چه پایه ای حساب می شود؟

 

 امروزه اين قبیل سوالات ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده است. اکنون میخواهیم بیشتر با ارز دیجیتال آشنا شویم و پاسخ این قیبل سوالات را با هم بررسی کنیم تا دانش مختصری از این حرفه داشته باشیم. ارز های دیجیتال نوعی پول الکترونیکی غیر متمرکز(ماهیت غیر متمرکز ارزهای دیجیتال به این معنی است که هیچ نهاد، گروه یا سازمانی آن ها را کنترل نمی کند) است که وجود فیزیکی ندارد اما به عنوان پول محسوب می شود.

 ریشه های پول الکترونیکی به ایجاد شرکت دیجی کش در اواخر دهه ۹۰ توسط دیوید چاوم برمی گردد. دیجی کش که در آن از علم رمزنگاری استفاده شده بود، بستری برای بانک ها فراهم می کرد تا به وسیله آن قابلیت انتقال ارزش به صورت الکترونیکی فراهم شود. ارز دیجیتال را می توان به صورت مستقیم و بدون دخالت هرگونه واسطه ای در اینترنت خرید و فروش یا به شخص دیگری ارسال کرد.

 یعنی برای ارسال ارزهای دیجیتال به یکدیگر نیازی به افتتاح حساب بانکی، استفاده از خدمات بانک ها یا هر سازمان واسطه دیگری نخواهید داشت. ارز دیجیتال به عنوان یک واحد پولی یا واسطه تبادل برپایه اینترنت تعریف می شود که ویژگی هایی مشابه با پول فیزیکی را داراست، اما تراکنش های انتقال سرمایه در آن بی حد مرز بوده و فراتر از تراکنش های داخلی میباشد.

 یعنی شما از هر نقطه دنیا که هستید، می توانید با هر کسی و در هر جای دنیا معامله انجام دهید . ارز دیجیتال ارزهایی هستند که به صورت الکترونیکی ذخیره و منتقل می شوند. و مبنای آن ها صفر و یک است.

 

ارز دیجیتال چیست؟

 

ویژگی ارزهای دیجیتال نسبت به پول:

 

اولین ویژگی ارزهای دیجیتال غیرقابل برگشت بودن تراکنش هاست. اگر انتقال ارز دیجیتالی را انجام دهید و تراکنش شما تایید شود، دیگر نمی توانید آن را برگردانید و این کار تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که گیرنده مایل به انجام این کار باشد.در سیستم سنتی اگر شما به اشتباه پولی را به حساب شخصی دیگر انتقال داده باشید، در نهایت با پیگیری قضایی می توانید آن را پس بگیرید. اما اگر بیت کوین یا ارز دیجیتال دیگری را اشتباها به آدرس دیگری بفرستید، باید آن را از دست رفته بدانید.

دومین ویژگی منحصربه فرد ارزهای دیجیتال ناشناس بودن یا نیمه ناشناس بودن آن هاست. آدرس کیف پول ها که همان نقش شماره کارت یا شماره حساب را در حساب های بانکی دارند، شامل اطلاعات هویتی شما نمی شوند. این آدرس ها که از رشته عبارات حروف و اعداد تشکیل شده اند را تنها با بررسی تاریخچه تراکنش ها و تحلیل های عمیق می توان به هویت افراد پیوند زد. البته برخی ارزهای دیجیتال پیگیرگریز و حریم خصوصی محور مانند مونرو، زی کش و گرین طوری طراحی شده اند که شناسایی هویت را خیلی سخت و تقریبا غیرممکن می کنند.

سومین ویژگی رمزارزها جهانی یا فرامرزی بودن آن هاست. ارسال پول به نقاط مختلف دنیا ممکن است با سیستم های فعلی تا چندین روز طول بکشد ولی ارزهای دیجیتال این کار را در عرض چند دقیقه می توانند انجام دهند. ارزهای دیجیتال محدودیت مرزی نمی شناسند و آن ها را می توان از هر نقطه ای در دنیا به نقطه دیگر فرستاد.

چهارمین ویژگی امنیت ارزهای دیجیتال است. این امنیت در مبادلات درون شبکه ای توسط خود افراد تایین می شود.سیستم رمزنگاری کلید عمومی و کلید خصوصی این امکان را به اشخاص می دهد که خودشان کنترل پول های دیجیتالشان را بر عهده بگیرند و شخص دیگری نتواند به آن ها دسترسی پیدا کند واین امر باعث رعایت هر چه بیشتر حریم خصوصی کاربران می شود.

پنجمین ویژگی که رمزارزها را نسبت به پول های معمولی متمایز کرده، انحصاری نبودن آن هاست.در واقع همان بی واسطه بودن. افراد برای اینکه بتوانند از شبکه های ارز دیجیتال مختلفی مانند بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و غیره استفاده کنند، نیازی نیست از شخص یا گروه و سازمانی اجازه بگیرند، آن ها می توانند خودشان، بدون نیاز به کسب اجازه اقدام به ارسال یا دریافت ارز دیجیتال کنند.

 

دو مزیت مهم ارز دیجیتال:

 

ایده شکل گیری ارزهای دیجیتال از دو مشکل بزرگ «اعتماد به شخص ثالث» و «دوبار خرج کردن» ریشه می گیرد هنگامی که شما از بانک ها برای انتقال پول و نگهداری آن استفاده می کنید، در واقع به آن بانک اعتماد کرده اید. حتی اگر کلی تر به ماجرا نگاه کنید، اعتماد برای پیش بردن بسیاری از کارهایتان ضروری است.برای همین سیستم عاری از اعتمادی که بیت کوین ارائه داده بود، در سایر فعالیت های انسانی نیز به کار گرفته شد. بیت کوین به عنوان اولین پول الکترونیکی عرضه شد که توانسته بود مسئله اعتماد و دوبار خرج کردن را حل کند. دیگر نیاز نبود افراد برای انتقال و نگهداری پول به شخص، سازمان، گروه و یا بانکی اعتماد کنند.

 

ارز دیجیتال چیست؟

 

چگونگی بوجود آمدن ارز دیجیتال:

 

تاریخچه ارز دیجیتال را باید اینگونه بیان کرد که در سال ۲۰۰۶ لیبرتی رزرو(Liberty Reserve) یکی از پول های دیجیتال مطرح بود که به وجود آمد. این سرویس به کاربران اجازه می داد تا پول دلار یا یوروی خود را به رزرو آزادی تبدیل کرده و بتوانند آن را آزادانه با دستمزد ۱٪ بین یکدیگر رد و بدل کنند. هر دوی این سرویس ها متمرکز بوده و برای استفاده در پول شویی شهرت داشتند.

 همین امر سبب شد تا دولت آمریکا هر دو سرویس را تعطیل کند و علاقه به استفاده از پول های دیجیتال را افزایش دهد. این امر با معرفی بیت کوین در سال ۲۰۰۹ همراه بود که آن را به بزرگ ترین و موردِ قبول ترین پول دیجیتال تبدیل کرد. از جمله نقاط قوت بیت کوین در برابر سایر نمونه های پیشین استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده بود.

 

همچنین بیت کوین یک راه جدیدی را در پیش روی افراد قرار داده تا بدون واسطه دارایی های خود را مبادله نمایند. بسیاری صاحب نظران این عرصه، بیت کوین را اولین ارز دیجیتال می دانند. ارز دیجیتال بیت کوین که شخص یا اشخاصی تحت نام مستعار ساتوشی ناکاموتو Satoshi Nakamoto آن  را خلق کردند. یک سیستمِ پولیِ الکترونیک با ویژگیِ شبکه ای همتا به همتا یا بدون واسطه Peer to Peer که آغاز دوران ارز دیجیتال به شمار می آید.

 

 ایده ارز بیت کوین سال ۲۰۰۸ در وایت پیپر بیت کوین منتشر و اولین سکه های آن در سال ۲۰۰۹ استخراج شد.همچنین اولین تراکنش رمز ارز دیجیتال، بیت کوین به عنوان اولین تراکنش رمزارزی در ۱۲ ژانویه ۲۰۰۹ بین ساتوشی ناکاموتو و هال فینی ۲۰۰۹ انجام شد. هرچند پیش از بیت کوین نیز تلاش های زیادی برای ساخت یک ارز دیجیتال صورت گرفته بود.

 

انواع ارزهای دیجیتال: ارزهای دیجیتال را می توان به دو دسته: آلت کوین ها و توکن ها تقسیم کرد.

آلت کوین ها : آلت کوین یا همان کوین ها هر کدام بلاک چین مخصوص خودشان را دارند.

توکن ها : دسته دیگری از ارزهای دیجیتال هستند که بر بستر یک پلتفرم مانند اتریوم یا ویوز و ایاس ساخته می شوند. آن ها بلاک چین جداگانه ای ندارند و برای اجرای تراکنش های خود از قدرت بلاک چین اصلی کمک می گیرند.

 

خود توکن ها نیز به دو دسته توکن های اوراق بهادار و توکن های کاربردی تقسیم می شوند.

 ارزش ارز دیجیتال از کجا می آید؟ به زبان ساده باید گفت که ارزش ارزهای دیجیتال از خود مردم حاصل می شود. در واقع اعتمادِ افراد به یک ارز دیجیتالی می تواند موجب تعیین ارزش آن شود. هر چه یک ارز بیشتر متقاضی داشته باشد و بیشتر خرید و فروش شود ارزش آن نیز بیشتر می شود. همه چیز همانند دنیای بورس است. رشد یک ارز دیجیتال می تواند به یک باره و با دو برابر شدن یا چند برابر شدن سرمایه شما همراه باشد. در واقع هر ارز دیجیتال دارای ارزشی متغیر است که نسبت به اعتمادی که جلب می کند و تیمی که آن را پشتیبانی می کند، ارزشِ خودش را بدست می آورد.

 

چگونه و کجا ارزدیجیتالی خود را نگهداری کنیم؟

 

هر ارزی، ولت یا همان کیف پول مخصوص خود را دارد. این تراست ولت نوعی نرم افزار است که به شما این امکان را می دهد تا با ایمنی بالا و خیال راحت، ارزهای دیجیتال مختلف را مدیریت، ذخیره و با استفاده از شبکه های انتقال مبادله کنید.(برای اطلاعات بیشتر به مقاله شبکه های انتقال در سایت صرافی آساکوین الکترونیک مراجعه کنید )

این برنامه با ارائه یک کلید دسترسی امن و کنترل کامل بر روی کلیدهای خصوصی، دارایی های شما را در برابر دسترسی های غیرمجاز محافظت می کند. کیف پول Trust wallet را می توان بر روی سیستم یا تلفن های همراه با سیستم عامل های iOS و Android نصب و استفاده کرد. اکنون که با ماهيت ارز دیجیتال آشنا شدیم، میخواهیم مفهوم چند اصطلاح که در ارزهای دیجیتال با آن مواجه می شویم را بدانیم.

 

بلاکچین چیست؟

 

برای فعالیت در این عرصه لازم است معنی کلمه بلاکچین را نیز بدانیم. به طور خلاصه مفهوم بلاکچین را می شود این گونه تعریف کرد: به فناوری که ارز دیجیتال بر پایه آن شکل می گیرد بلاک چین  (Blockchain)  می گویند؛ یعنی زنجیره ای از بلوک های متصل که نحوه کار با یک ارز را مشخص می کنند.

بلاک چین با کدهای برنامه نویسی طراحی می شود و الگوریتم هایی برای مشخص کردن قوانین آن شبکه هستند. مانند ارز بیت کوین یا اتریوم که بلاکچین خاص خود را برای فعالیت در شبکه اعمال می کند. امروزه علاوه بر بیت کوین و اتریوم، توکن های زیادی بر روی بستر ارزهای دیجیتالی ازجمله، ایاس ،ترون و...ساخته شده اند که از قدرت بلاک چین های اصلی برای اجرای تراکنش هایشان بهره می گیرند.

 

اصطلاح رمز ارز یا کریپتوکارنسی چيست؟

 

از آنجایی که ارزهای دیجیتال به صورت رمزنگاری شده کار میکنند و رمزنگاری در آن ها برای امنیت بالا به صورت نامتقارن رمزگذاری یا کدگذاری encrypted شده است به آنها رمز ارز یا کریپتوکارنسی نیز گفته می شود. ارزهای رمزنگاری شده، ارزهایی هستند که از رمزنگاری    (Cryptography)  برای امنیت، صحت پرداخت ها و عملکرد خود استفاده می کنند.

 

ماینینگ چیست؟ و به چه کسی ماینر می گویند؟

 

رمزارزها همانند ریال و دلار پول هایی هستند که با سازوکار مختلفی ایجاد و توزیع می شوند. فرایند خلق برخی از این پول ها مانند بیت کوین با ماینینگ انجام می شود و برای تعدادی دیگر از آن ها، تمامی سکه ها از قبل به صورت استخراج شده در شبکه قرار می گیرند. تجهیزاتی کامپیوتری که بر اساس قدرتی که دارند یک ارز دیجیتالی خاص را برای شما استخراج می کنند، این عمل را ماینینگ و به کسی که این کار را انجام می دهد ماینر می گویند. این دستگاه ها برای بعضی از ارزها با الگو مشابه کار می کنند. گفته می شود که این دستگاه ها برق زیادی مصرف می کنند.

 

ترید Trade به چه معنی است؟

 

مفهوم ترید به معنای تجارت و خرید و فروش است. این عمل به تبدیل یک ارز دیجیتال به پول رایج (فیات) یا یک ارز دیجیتالی دیگر را ترید کردن می گویند. وبه شخصی که این کار را انجام میدهد تریدر می گویند. چگونه و از کجا ارز دیجیتال بدست بیاوریم؟

 شما از چندین طریق می توانید به ارزهای دیجیتال دسترسی داشته باشید. خب مشخصاً اولین راه خرید است. شما در ازای پرداخت ارزشِ لحظه ای ارزِ دیجیتال می توانید آن را تهیه کنید. اما از کجا و چگونه ارز دیجیتال خرید کنیم؟

شما می توانید از صرافی معتبر ارز دیجیتال را خریداری کنید. با توجه به این که فعالیت ایرانیان در صرافی های خارج از کشور به دلیل تحریم ها علیه ایران ممنوع می باشد، ریسک انتخاب صرافی های غیر ایرانی با توجه به خطر بلوکه شدن سرمایه و مسدود شدن حساب، بسیار بالا است. این روز ها رقابت زیادی بین صرافی های آنلاین شکل گرفته و چیزی که می تواند یک مزیت رقابتی باشد، تعداد ارز های یک صرافی است.

 صرافی آساکوین الکترونیک با ارائه بیش از 1000 رمز ارز، جامع ترین صرافی ایرانی میباشد. صرافی آساکوین الکترونیک با دارا بودن میزان نقدینگی بسیار زیاد و پشتیبانی ۲۴ ساعته انواع ارز های دیجیتال، به قیمت لحظه ای، رضایت کاربران ایرانی را جلب نموده است. شما می توانید در صرافی ارزدیجیتال آساکوین الکترونیک ، خرید، فروش یا مبادله ارز دیجیتال خود را با خیال آسوده انجام دهید.

 

جمع بندی:

 

ارز دیجیتال نوعی از پول است که هیچگونه فرم فیزیکی ندارد و تراکنش های مربوط به آن با استفاده از رایانه یا کیف پول الکترونیکی متصل به اینترنت یا شبکه های خاص صورت می گیرد. ارزها فقط به شکل دیجیتالی وجود دارند و در دنیای واقعی معادل فیزیکی ندارند.

با این وجود، تمام ویژگی های پول فیزیکی را دارند. ارز دیجیتال محدودیت سیاسی یا جغرافیایی ندارد و تراکنش ها می توانند از هر مکانی و در هر نقطه از جهان انجام شوند. ارزهای دیجیتال کاربردهای مشابهی مانند ارزهای فیزیکی دارند و می توان از آن ها برای خرید کالا و پرداخت هزینه خدمات استفاده کرد. تراکنش ارزهای دیجیتال به صورت همتا به همتا (P2P) عمل می کند و براساس مدل استفاده شده، نیاز به واسطه ها را از بین می برند.