شبکه های مطرح انتقال ارز دیجیتال

شبکه های مطرح انتقال ارز دیجیتال

حتما شما موقع برداشت ارز دیجیتال با این پیغام در صرافی مواجهه شده اید که شبکه انتقال را انتخاب کرده و بعد اقدام به برداشت نمایید، در این مقاله ضمن توضیح شبکه های انتقال و تفاوت آنها به شما خواهیم گفت، کدام شبکه ها مفیدتر و کارمزد کمتری برای انتقال دریافت خواهند کرد.

 

شبکه های انتقال ارز دیجیتال

 

 

حتما شما موقع برداشت ارز دیجیتال با این پیغام در صرافی مواجهه شده اید که شبکه انتقال را انتخاب کرده و بعد اقدام به برداشت نمایید، در این مقاله ضمن توضیح شبکه های انتقال و تفاوت آنها به شما خواهیم گفت، کدام شبکه ها مفیدتر و کارمزد کمتری برای انتقال دریافت خواهند کرد.

 

شبکه ارز دیجیتال یکی از مفاهیم زیرشاخه شبکه بلاکچین است. شبکه ارز دیجیتال در واقع مسیر انتقال ارز دیجیتال است. هر ارز دیجیتال در شبکه مشخصی انتقال داده می‌شود. البته بعضی ارزها در شبکه‌های مختلف قابل انتقال هستند. در ادامه با شبکه‌های مختلف ارز دیجیتال آشنا خواهیم شد.

 

 

 

 

گسترده‌تر شدن معاملات و تجارت‌های بین‌المللی، از ابتدا با مشکلاتی مواجه بوده است . مهم‌ترین مشکلی که معاملات بین‌المللی با آن روبه رو هستند  را میتوان وجود واسطه‌های متعدد عنوان کرد. واسطه‌هایی از جمله نهادهای بین‌المللی، برای عبور از این مشکل ارزهای دیجیتال را ایجاد و به مردم عرضه کردند.

 

ارزهای دیجیتال واسطه‌ها را درمعاملات جهانی حذف کردند و این کار باعث آسانتر شدن روابط پولی و تجاری شد. ارزهای دیجیتال کاملا امن و ناشناس هستند، تقلب و کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال معنایی ندارند و امکان متوقف ساختن یا هک کردن  آن‌ها هم وجود ندارد. ارزهای دیجیتال براساس فناوری بلاک‌چین مبتنی هستند و همین باعث شده  که مزایای ذکر شده را به کاربران خود ارائه می‌دهد. تکنولوژی بلاک‌چین دارای نسل‌ها و شبکه‌های مختلفی است.

 

ارزهای دیجیتال برای نگهداری، انتقال و خرید و فروش، از کیف پول و شبکه انتقالی استفاده می‌کنند. در زمان انجام معاملات و مبادلات ارز دیجیتال، خیلی  مهم و ضروری است که به بلاک‌چین  آن ارز توجه کنیم .زیرا تا کنون بیش از 9 هزار ارز دیجیتال که تا به امروز معرفی شده هر یک از آن‌ها از یک شبکه بلاک‌چین خاص استفاده می‌کنند و هر بلاک‌چین برای انتقال و خرید و فروش ارز دیجیتال قوانینی  دارد که هنگام انجام تراکنش‌های مختلف باید به آنها توجه کرد.

 

همچنین همه ارزها از یک شبکه برای انتقال استفاده نمی‌کنند و تنها ارزهایی که در بستر یک شبکه بلاک‌چین مشترک هستند از شبکه یکسان بهره می‌برند. اما شبکه های انتقال ارز دیجیتال چیست و هر کدام چه ویژگی هایی دارند؟ در ادامه این مقاله با هم به بررسی  این مسئله می‌پردازیم.

 

شبکه ارز دیجیتال یکی از مفاهیم در زیرشاخه شبکه بلاکچین است. شبکه ارز دیجیتال در اصل مسیر انتقال ارز دیجیتال میباشد. هر ارز دیجیتال در یک شبکه مشخصی انتقال داده می‌شود. البته تعدادی از ارزها در شبکه‌های مختلف قابل انتقال هستند. در ادامه با شبکه‌های مختلف ارز دیجیتال آشنا خواهیم شد.

 

 

انواع شبکه های مطرح انتقال ارز دیجیتال

 

گاهی یک توکن از چند ارز مختلف پشتیبانی می‌کند. در این موارد شما در انتخاب شبکه انتقال  آزادی عمل بیشتری دارید و می‌توانید شبکه‌های بیشتری را برای انجام مبادله انتخاب نمایید. بعد از آن که مطمئن شدید مبدا و مقصد ارز دیجیتال هر دو از شبکه‌های موجود برای تراکنش آن ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند، قبل از تصمیم‌گیری، به دو مورد زیر توجه کنید:

 

 

شبکه BEP2

 

شبکه  BEP2، شبکه ای مربوط به بلاکچین صرافی بایننس می باشد. به عبارت دیگر BEP2 مجموعه استاندارد هایی است که کارمزد و سرعت انجام تراکنش را در بلاکچین بایننس بای متقاضیان خود،  کاهش می دهد، در حال حاضر کیف پول تراست از شبکه BEP 2 پشتیبانی می کند.

 

 علاوه بر سرعت انتقال  بالا و میزان کارمزد کم که دو عامل متمایزکننده شبکه بلاک چین بایننس از دیگر شبکه ها می‌باشد، اگر تصمیم دارید  مبالغ پایین جا به جا کنید، این شبکه می تواند گزینه مناسبی برای این کار شما باشد.

 

قبل از آنکه با BEP2 کار انتقال را انجام بدهید، حتما این موضوع را بررسی کنید که آیا کیف پول مقصد از این شبکه پشتیبانی می کند یا خیر، اگر از این شبکه پشتیبانی نمی شود، شما نمی توانید از BEP2 استفاده کنید و در صورت انجام این کار  ارزی هم  دریافت نخواهید کرد، در حال حاضر تراست ولت از این شبکه پشتیبانی میکند.

 

 

شبکه  BEP20

 

این شبکه نیز توسط صرافی بایننس و بخش  Binance smart chain، توسعه و ارائه شده است. مهم ترین تفاوت BEP20 با BEP2 در توانایی استیکینگ در این شبکه می باشد.

 

آدرس ولت در این دو شبکه با یکدیگر متفاوت است.

 

ارزهایی که کیف پول آن ها در شبکه  BEP20 قرار دارند، آدرس ولت آنها با 0X  شروع می شود. (مشابه آدرس کیف پول اتریوم)

ارزهایی که کیف پول آن ها در شبکه BEP2 قرار دارند، آدرس ولت آنها باBNB  شروع می شود و اغلب نیاز به عبارت memo یا همان تگ نیز دارد.

 

نکته مهمی که وجود دارد کارمزد این دو شبکه از سایر شبکه ها کمتر بوده و توصیه میشود برای انتقال بیت کوین و اتریوم از این دو شبکه برای جابجایی استفاده نمایید.

 

 

 

 

شبکه  TRC20

 

TRC20  بلاک چین ارز دیجیتال ترون است این شبکه با ارز تتر بیشتر کاربرد دارد. چرا که نوعی از تتر نیز  روی این شبکه ارائه می شود. اگر شما با این شبکه کار  می کنید ولت شما باید قابلیت پذیرش ارز های شبکه ترون را هم داشته باشد.

 

 

 

 

شبکه  ERC20

 

شبکه اتریوم، ERC20  نام دارد. بسیاری از توکن ها برای انتقال و همچنین نوعی از تتر از این شبکه استفاده میکنند لازم به ذکر است این شبکه کارمزد بالایی دارد و برای کاربر ایرانی توصیه نمیشود.

 

نکته قابل توجه این است که هر ارز دیجیتال در بلاک چین خود نیز قابل انتقال است. مثلا ارز دوج کوین علاوه بر آنکه در شبکه BEP20 پشتیبانی می شود، در شبکه DOGECOIN نیز منتقل می شود. یا تراکنش های ارز کاردانو بر روی شبکه ADA انجام می شود.

 

با توجه به ولت یا صرافی که  استفاده می کنید، زمانی که شبکه مورد نظر را انتخاب می کنید، میزان کارمزد، مدت زمان تایید در شبکه و همچنین حداقل میزان ارز برای انتقال نشان داده می شود و شما می توانید با استفاده از اطلاعات نمایش داده شده، تصمیم گیری نمایید.

 

 

شبکه  OMNI  

 

 شبکه OMNI ، بستری برای ایجاد و ترید ارزهای دیجیتال سفارشی است. Omni یک لایه نرم افزاری است که بر روی محبوب ترین بلاک چین جهان یعنی بیت کوین ساخته شده است، معاملات Omni معاملات بیت کوین هستند که ویژگی های نسل بعدی را در بلاک چین بیت کوین فعال می کنند.

با استفاده از شبکه  OMNI، توسعه دهندگان می توانند توکن های خود را در شبکه بیت کوین توسعه دهند. به همین دلیل آدرس کیف پول این شبکه و تراکنش ها دقیقا همانند شبکه بیت کوین هستند.

 

آدرس شبکه OMNI


تمامی توکن های مبتنی بر شبکه OMNI، با پیش فرض BC شروع می شوند، مانند:

 

bc1qar0srrr7xfkvy5l643lydnw9re59gtzzwf5mdq

 

 به این نکته توجه داشته باشید که کیف پول شما برای هر شبکه و هر ارز، آدرس متفاوتی دارد. یعنی آدرس ولت بیت کوین برای شبکه BTC متفاوت از آدرس کیف پول بیت کوین BEP20 میباشد. اگر این آدرس ها را به صورت جا به جا و اشتباه وارد نمایید، ارز دیجیتال به کیف پول شما واریز نخواهد شد و به آن ارز دسترسی نخواهید داشت.

 

مزایا و معایب  شبکه ERC20

 

مزایا:

 

  • تسویه معاملات در چند روز بعد از انجام معامله

معایب:

 

شبکه BEP2 (نماد: BNB) شبکه انتقال زنجیره بایننس

 

شبکه BEP-2 یک استاندارد فنی برای صدور و اجرای توکن در Binance Chain میباشد. این شبکه مجموعه‌ای از قوانین را تعریف میکند که برای فعالیت در این سیستم، توکن‌ها باید از  قوانین آن  پیروی کنند. شبکه بایننس‌چین که به صرافی بایننس مربوط است  از کوین اصلی BNB و توکن‌های بسیاری پشتیبانی می‌کند.

 

 کارمزد انتقال در این شبکه به مراتب از شبکه اتریوم ERC-20 کمتر است. کیف پول‌های این شبکه با bnb  شروع می‌شوند. کارمزد انتقال در این شبکه با مقدار BNB موجود در آن شبکه پرداخت می‌شود. همچنین توکن های BEP-2 این قابلیت را دارند که طیف وسیعی از دارایی‌های دیجیتال و کالاهای قابل تجارت را نشان دهند.

 

از مزایای این شبکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

شبکه BEP20 (BSC)  (نماد: BSC) شبکه انتقال زنجیره هوشمند بایننس

بایننس اسمارت‌چین یک بلاک چین موازی با بلاک‌چین بایننس است که برای انجام  قراردادهای هوشمند طراحی شده و محیط آن با ماشین مجازی اتریوم (EVM) هم سازگاری دارد . این عملکرد به معنای رقابت با اتریوم یا جایگزینی برای اتریوم نیست BSC   فقط یک بلاک چین سازگار با اتریوم است و جوری  طراحی شده است  تا ویژگی‌های بیشتری مثل ایجاد بلاک‌های سریع‌تر، کارمزد تراکنش کمتر و غیره را به کاربران خود  ارائه دهد.

 

به این ترتیب کاربران می‌توانند همان دارایی (توکن ERC20) را در زمان کوتاه‌تر و با کارمزد کمتر در بایننس اسمارت‌چین (توکن BEP20) انتقال دهند.

با کمک شبکه BEP-20 می‌توان در بلاکچین‌های مختلف از توکن‌های سازگار استفاده کرد. همچنین می‌توان توکن‌های سایر زنجیره‌های بلوک را در دسترس قرار داده و آن‌ها را در BSC در دسترس قرار داد.

 

مزایای سیستم توکن:  BEP-20

 

شبکه TRC20 (نماد: TRX) شبکه انتقال بر مبنای بلاک‌چین

TRC20  استاندارد توکن مبتنی بر اجرای قراردادهای هوشمند در بلاکچین ترون میباشد . استانداردTRC20  درست همانند ERC20 در بلاکچین اتریوم وجود دارد. به این معنی است که  توسعه‌ دهندگان با استفاده از استاندارد TRC20 به راحتی می‌توانند قراردادهای هوشمند خود را توسعه دهند.

 

رمزارز بومی بلاکچین ترون،  TRX  نام دارد. عملکرد ارز TRX بر بستر ترون هم مثل عملکرد ارز ETH  در بلاکچین اتریوم میباشد. یعنی  کاربران و توسعه دهندگان برای این که بتوانند توکن‌های TRC20  خود را به راحتی توسعه دهند، باید ارز TRX داشته باشند تا بتوانند آن را به عنوان ارز قابل پرداخت، به شبکه ترون ارائه کنند.

 

مزایای توکن TRC20:

 

شبکه OMNI شبکه انتقال بر مبنای بلاک‌چین

اومنی یک پروتکل لایه‌ای است که بر روی بلاکچین بیت‌کوین ایجاد شده است. با استفاده از لایه اومنی، برنامه ‌نویسان به آسانی میتوانند توکن‌های خود را بر روی بلاکچین بیت‌کوین ارایه دهند و تراکنش‌های نسل دوم بلاکچین را بر بستر بیت‌کوین  انجام دهند. 

 

از آنجایی که توکن‌های توسعه یافته در لایه اومنی، بر روی بلاکچین بیت کوین هستند، شماره آدرس، کیف پول و تراکنش‌های انجام شده درست مانند بیت کوین میباشد.

امروزه اغلب توکن های محبوب توکن‌های ERC20 هستند که بر روی بلاک‌چین اتریوم قرار دارند.

 

 پس آن چیزی که نیاز دارید بدانید به شرح زیر است

 

به عنوان مثال اگر شبکه BEP20 را برای انتقال انتخاب کنید و توکن ERC20 را روی آن انتقال دهید، هش تراکنش بر روی جستجوگر بایننس اسمارت چین(Bsc)   قابل مشاهده و بررسی کردن است، نه بر روی جستجوگر اتریوم؛ چون  شما انتقال خود را بر روی زنجیره بایننس اسمارت‌چین انجام داده‌اید. پس باید هنگام واریز و برداشت حتما شبکه مورد نظر خود را به درستی انتخاب کنید.

 

مطمئن شوید از شبکه‌ای که استفاده می‌کنید  کیف پول مقصد آن را هم پشتیبانی می‌کند وگرنه ممکن است ارز خود را از دست بدهید.

امروزه اغلب توکن های محبوب توکن‌های ERC20 هستند که بر روی بلاک‌چین اتریوم قرار دارند.

 

  • ERC-20 : یک استاندارد تکنیکال و فنی برای قراردادهای هوشمند در بلاک‌چین اتریوم برای توکن‌ها است.

 

  • BEP-2 : یک استاندارد تکنیکال برای پیاده‌سازی و راه‌اندازی توکن در بلاک چین بایننس است.

 

  • BEP 20 : نشان‌دهنده یک توکن استاندارد بر روی بایننس اسمارت‌چین است.

 

پس آن چیزی که نیاز دارید بدانید به شرح زیر است:

 

  • ERC20 : بلاک چین اتریوم.

 

  • BEP 2 : بلاک چین بایننس.

 

  • BEP 20: بایننس اسمارت چین.

 

  • TRC20: بلاک چین ترون.

 

جمع بندی

 

برای انتقال رمز ارز ها شبکه های مختلفی وجود دارد که در صورت انتخاب اشتباه  شبکه، در تراکنش مشکل ایجاد میکند و یا حتی ممکن است سرمایه شما هم از بین برود. در نتیجه انتخاب صحیح شبکه انتقال هر ارز که رمز نگاری شده، از جایگاه ویژه ای برخوردار است .

 

در واقع هنگامی که شما می خواهید دارایی دیجیتال خود را به کیف پول دیگری منتقل کنید باید کیف پول مقصد از دارایی شما پشتیبانی کند. به همین دلیل در این مقاله تفاوت شبکه انتقال ارز های دیجیتال را توضیح دادیم و شبکه انتقال هر رمز ارز را به صورت مجزا توضیح دادیم.

 

  • ERC20 یک استاندارد تکنیکال برای قراردادهای هوشمند، در بلاکچین اتریوم است.

 

  • BEP2 یک استاندارد تکنیکال برای توسعه توکن در بلاکچین بایننس است.

 

  • BEP20  یک استاندارد توسعه توکن در بلاکچین BSC است.

 

  • OMNI یک لایه بر روی بلاکچین بیت‌کوین است که برای توسعه قراردادهای هوشمند و ساخت توکن به کار می‌رود.

 

  • آدرس ERC20 با 0X  شروع میشود.

 

  • آدرس BEP2 با bnb آغاز شده و معمولا نیاز است که MEMO پر شود.

 

  • آدرس BEP20 درست مانند آدرس ERC20 است.